Nie otrzymałeś wypłaty od pracodawcy? A może klient zwleka z zapłatą za wykonane przez Ciebie prace? Zobacz, co możesz w takiej sytuacji zrobić, aby odzyskać należne Ci pieniądze!
Skontaktuj się z klientem albo pracodawcą
Na samym początku skontaktuj się z klientem lub pracodawcą i zapytaj o status płatności. Możliwe, że nastąpiło opóźnienie lub przeoczenie konkretnej wypłaty. Bądź uprzejmy, ale stanowczy w komunikacji.
Wyślij przypomnienie o fakturze
Jeśli już wysłałeś fakturę, zdecyduje się na wysłanie przypomnienia do klienta lub pracodawcy, w którym powtórzysz szczegóły wykonanej pracy i kwotę płatności. Czasami okazuje się, że poprzednia faktura zapodziała się i w związku z tym wysłanie jej ponownie pozwali na szybkie otrzymanie zaległej płatności.
Przejrzyj warunki umowy
Jeśli masz pisemną umowę, przejrzyj ją, aby sprawdzić zawarte w niej warunki płatności. Upewnij się, że postępujesz zgodnie z uzgodnionymi procedurami fakturowania i płatności, na przykład pod względem czasu zapłaty.
Pamiętaj o przekazywaniu dokumentów pisemnych
Gdy początkowa komunikacja i przypomnienia nie przynoszą rezultatów, wyślij oficjalny list z prośbą o płatność w formie wezwania do zapłaty. Jasno określ kwotę do zapłaty, wykonaną pracę i termin płatności.
Podejmij odpowiednie kroki prawne
W ostateczności może być konieczne rozważenie działań prawnych w celu odzyskania należnej płatności. Skonsultuj się z prawnikiem, aby razem z nim opracować najlepszy sposób działania.
Zgłoś sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)
W niektórych przypadkach niewypłacanie wynagrodzenia może stanowić naruszenie prawa, na przykład w przypadku umowy o pracę Możesz zgłosić problem do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), a jej pracownicy będą mogli doradzić, co zrobić, by odzyskać należność.
Skorzystaj z windykacji
Profesjonalne firmy windykacyjne mogą pomóc w odzyskaniu należności. Gdy poszukiwana jest skuteczna KLG Kancelaria Prawna windykacje Gliwice – https://klgkancelaria.pl/uslugi-windykacyjne/ to jedno z tych miast, gdzie można skorzystać z pomocy firm oferujących kompleksowe usługi w tym obszarze.
Zachowuj wszystkie dokumenty
Prowadź rejestry całej komunikacji, faktur, umów i dowodów wykonanych prac. Dokumenty te mogą być przydatne, jeśli chcesz podjąć działania prawne. Gdy zatem pracodawca albo klient nie opłacił wynagrodzenia w terminie, najlepiej jak najszybciej skontaktować się z nim w celu wyjaśnienia sprawy. Gdy jednak nie jest on skłonny do podjęcia dialogu i unika wypłaty pieniędzy, w takim przypadku warto pomyśleć o skorzystaniu z profesjonalnej pomocy – udać się do firmy windykacyjnej, kancelarii prawnej albo do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).